noscarlett

Baconfebern.

De som väljer att inte vaccinera sig är och förblir, i mina ögon, nonchalanta och egoistiska. Vidare utgår jag ifrån att de avsäger sig all gratis sjukvård och betalar den själva om de sen blir sjuka.
 
Fan va irriterad jag blir. Jag måste ha en kopp kaffe om jag ska fortsätta skriva om detta.
 
Later.



Skriv en kommentar

Namn  Kom ihåg mig!
E-post
URL
Kommentar
Skicka privata meddelanden till noscarlett genom att bli medlem. Att bli medlem är helt gratis.
Klicka här för att bli medlem ».

Är du redan medlem? Logga in på ditt konto här så syns även din kommentar med ett foto.
Logga in här »


Kommentarer till detta inlägg

Postat av: Sandra
Sandra Hej hej. Ville bara säga att alla inte kan ta vaccinet eftersom det är gjort på ägg. Jag som är äggallergiker kan inte ta det. Men håller med om att alla som kan ta det kanske borde göra det.
2009-11-11 12:06:00
Postat av: Åsa
Åsa Kunde inte sagt det bättre själv! Snöa in så totalt på alla "livsfarliga" biverkningar vaccinet ger, buhuhu tänk om jag får huvudvärk efter sprutan, eller får lite feber, läskigt... herregud, har vaccinerat hela familjen inkl lillskiten på 15 mån. Och nöjd med det!

Kram på dig och tack för en fin blogg!
2009-11-11 12:07:47
Postat av: cohen
cohen håller med så otroligt mycket! helt rätt har du.
2009-11-11 12:08:53
Postat av: noscarlett
noscarlett Sandra: Det jag menar, för ER skull och alla andra som av någon anledning inte kan ta det.
2009-11-11 12:09:44
Postat av: S!!!
S!!! ja man ska vaccinera sig. gjorde d igår. har ett inlägg om det i min blogg.....

kram
2009-11-11 12:10:40
Postat av: sara
sara hittills har ju fler folk dött per år i vanlig influensa. Svininfluensan upphypas bara så att företag kan tjäna miljoner på rädsla. Rädsla funkar bäst. Se bara, du låter folk undersöka dina skor på flygplatsen efter 11 sept och kommer säkert även tillåta chip i ditt nya pass som kan lokalisera dig var du än är. Frihet minsann.
2009-11-11 12:17:27
Postat av: Sophie
Sophie Jag är gravid och jag vet inte än hur jag ska göra - men jag tänker inte riskera mitt barn genom att få i mig något som kan skada mitt barn för all framtid - för det finns inga studier på långsikt vad det gör med ett foster. Men dte är ju skönt att du gillar att ha kvicksilver i dig och även i din dotter om du vill vaccinera henne. För det är ju verkligen inte farligt. Det låter toppen!

Jag har alltid gillat dig - men detta fick mig att fundera.
2009-11-11 12:23:27
Postat av: noscarlett
noscarlett Sophie: Ja men fundera på du lilla vän. Hur skulle dina tankar gå om jag valde att avstå från vaccinet, blev sjuk, och smittade dig och din bebis? Hade alla som kan tagit det så hade ju riskerna minimerats avsevärt för er gravida och du hade inte ens behövt fundera på det.
2009-11-11 12:31:54
Postat av: Anna
Anna Jag pluggar hemifrån, bor för stunden en stad där jag inte känner många, håller helt enkelt på att drunkna i mina böcker och har inte särskilt socialt liv. Jag läser till läkare och får dagligen mail från läkartidningen, eftersom "experter" är så osäkra på vad de egentligen tycker och eftersom biverkningarna är som dom är så kan jag förstå folks oro och tveksamhet. Vissa väljer att bara lyssna på en sida.

Jag tycker att det är löjligt om folk är oroliga för att ha feber i två dagar och få lite ont i armen och därför avstår. Dock är ju det ett tecken på att det här vaccinet skiljer sig från många andra, då biverkningarna är större för det här. Vad innebär det i framtiden? Det vet vi inte, eftersom forskningen inte pågått så länge. Vissa blir sjuka i svininfluensa trots vaccinet, vad betyder det?

Men samtidigt, vad ger det oss att oroa oss för något som kommer om flera år när vi kanske dör imorgon? Jag håller med om att vissa är själviska som inte tar, men det finns dom som avstår av andra anledningar.

Vad gör vi när viruset muterar? Om vi alla vaccinerat oss och blir immuna och då kommer den muterade versionen? Jag är helt övertygad om att vi i framtiden kommer drabbas av mycket värre influensor än den här och kanske är det värt att lägga en del av pengarna från den här mediehysterin på forskning istället?

Jag kommer inte ta vaccin just nu, det finns en begränsad mängd vaccin och det finns dom som behöver det mer än mig. Jag tänker inte tränga mig före i kön bara för att jag är läkarstudent (jag är inte ute på vårdcentraler/sjukhus nu då jag har en paus från läkarstudierna, men fick ändå erbjudande om vaccin) då det finns dom som är i riskzonen eller de som träffar de som är i riskzonen som behöver dom mer. Eller som går i skolan, jobbar, träffar folk dagligen.. dom tycker jag ska gå före mig.

När jag däremot i januari fortsätter läkarstudierna och kommer att vara ute en hel del på sjukhus och vårdcentraler, så kommer jag, om det är aktuellt, självklart att ta vaccinet. Eller om det helt enkelt inte är någon brist på vaccin och alla de som behöver det mer än mig fått sin chans, då tar jag gärna sprutan.


Det finns dom som avstår i välmening och som bryr sig precis lika mycket som dom som tar vaccinet för att inte smitta andra. Jag förstår precis vad du menar och i många fall håller jag med dig. Men det finns en hel del undantag.

Ta hand om dig fina du! Kramar i massor
2009-11-11 12:33:21
Postat av: Cecilia
Cecilia Izabella på Devote har tagit upp det lite och där tycker jag många vettiga åsikter kommit fram:

http://www.izabella.devote.se/blogs/3085809/naagra-av-era-aasikter-kring-vaccinet-.htm#WriteComment

http://www.izabella.devote.se/blogs/3079250/grejen-alla-pratar-om-.htm#WriteComment

Personligen kan jag tycka att det som känns osäkert med detta vaccin är att man inte vet vilka långsiktiga konsekvenser det har för kroppen och immunförsvaret och det får mig att tvivla.
2009-11-11 12:42:47
Postat av: Jenny
Jenny Hmm, tror du det är därför folk låter bli att vaccinera sig? För att dom är nonchalanta? Tror nog inte att det handlar om att snylta på sjukvården utan snarare att man har respekt för vad det man egentligen sprutar in i sin kropp. Allt handlar om både för och nackdelar. Dom som inte väljer att vaccinera sig är troligtvis rädda för vad vaccinet har för biverkningar. Och då tror jag inte att det är lite huvudvärk dom är rädda för.
2009-11-11 12:42:50
Postat av: noscarlett
noscarlett Anna: Min lillebror pluggar också till läkare och fick vaccinet i veckan, han var ju tvungen att ta det såklart eftersom han är ute nu. Jag får inte heller något vaccin nu eftersom de bara vaccinerar barn i skolålder just nu. Fine by me. Men den där "välmeningen" skulle inte betyda särskilt mycket för mig om min dotter, eller någon annan i min närhet som tillhör en riskgrupp, blev sjuk.
2009-11-11 12:43:18
Postat av: Pillan
Pillan Jag ska inte vaccinera mig.

Min kompis pluggar till läkare och bland de 90 elever, är det heller ingen som ska ta det.

För det första så smittar du ÄVEN om du tagit vaccinet. Sen innehåller vaccinet kvicksilver, som kan leda till att du kan få nervskador senare i livet. Dessutom är det fler som dött av själva vaccinet, än av svininfluensan.

En sak om man inte smittar andra när man tagit det. Men så är inte fallet!
2009-11-11 12:47:24
Postat av: noscarlett
noscarlett Jenny: De argumenten jag sett och hört har bara varit av den karaktären ja.
2009-11-11 12:48:26
Postat av: noscarlett
noscarlett Pillan: Jaha. Min bror pluggar också till läkare och dom vaccinerade sig.
2009-11-11 12:50:24
Postat av: Carro
Carro Men ÅÅ vad irriterad jag blir på folk som stirrar sig blinda på det där med kvicksilver.

Om ni hade läst på lite så kanske ni hade vetat att den dos kvicksilver som vaccinet innehåller är ca 15 ggr lägre än om du äter en portion med ngn form av Östersjöfisk? Vi får i oss mer kvicksilver via vanlig föda på typ en vecka än vad dosen i vaccinet utgörs av. Så det så! Och jag håller helt med om att det är EGO att inte vaccinera sig, OM man inte har en allergi eller liknande. Jag skulle själv inte kunna leva om jag hade smittat en liten nyfödd eller en annan utsatt person. Tänk efter före!

//Carro ;)
2009-11-11 13:15:48
Postat av: Cecilia
Cecilia Du tycker inte de argumenten håller då, det som Jenny 12:42 skrev? Lika starkt som du känner att man skall vaccinera sig känner många att man inte vill det. Vad är det som säger att din åsikt är "rätt" och andras fel?
2009-11-11 13:16:41
Postat av: noscarlett
noscarlett Cecilia: Har inte påstått nånstans att jag har rätt, jag säger min åsikt kring en het potatis.
2009-11-11 13:25:03
Postat av: Helena
Helena Jag utgår från att alla ni som är rädda för kvicksilvret inte äter fisk heller eftersom en normalportion med fisk innehåller dubbelt så mycket kvicksilver som vaccinet...
2009-11-11 13:33:25
Postat av: Jenny
Jenny Men Kickan, förstår att du kan bli upprörd för att du har barn. Om jag haft barn hade jag absolut gjort det för att skydda mitt barn. Men det finns en del orosmoment över vaccinet. Har läst både för och nackdelar med det och jag är fortfarande väldigt velig.

Det handlar ju knappast om att avsäga gratis sjukvård. Och det handlar inte om ont i armen ett par dagar som nån skrev, det överlever man.

Sen bör man ta två sprutor, vilket man ska tydligen vänta på nu eftersom de prioriterar skolbarn just nu. De säger att man ska ta det inom loppet av 3 veckor. Kommer det ens att räcka kan man ju undra?

Man vill väl inte bara ha ett 50% skydd utan 100.

Jag tänker vela ett litet tag till..
2009-11-11 13:34:31
Postat av: Emelie
Emelie Håller helt med dig! De som kan ta vaccinet borde verkligen ta det. Jag har världens fobi mot sprutor, men jag ska ta den ändå. Det är en fobi som jag ibland måste försöka bortse för att det ibland är nödvändigt att utsätta sig för det.
Jag jobbar med barn och innan var det en av anledningarna till att jag ville ta den. För att skydda dem som är under 3 år (nu är ju det dock ändrat). Men det finns fortfarande dem som inte KAN ta och då kan jag i alla fall göra allt jag kan och vaccinera mig för, om inte för min egen skull, så får deras skull.

Och det där med kvicksilver som en del skriver om är bullshit! Du får i dig mer kvicksilver bara du har varit i Sthlm under EN dag!

2009-11-11 13:39:24
Postat av: anne
anne Vaccinet innehåller lika mkt kvicksilver som 2 portioner lax, det får man ju i sig ganska fort...
2009-11-11 13:42:33
Postat av: Anna
Anna "Men den där "välmeningen" skulle inte betyda särskilt mycket för mig om min dotter, eller någon annan i min närhet som tillhör en riskgrupp, blev sjuk."

Självklart skulle den välmeningen inte betyga ett dugg om jag smittade någon. Men, jag blir hellre sjuk själv och kanske smittar en person än tar vaccinet före någon annan som kanske jobbar på vårdcentral, dagis, skola.. vad som helst och skulle ha smittat 100 pers.

Om det skulle vara så att hundra personer klarar sig och en person blir smittad pga det så är det självklart ingen tröst för den smittade eller för personen i hans/hennes närhet. Men det är ändå fakta att det finns dom som behöver vaccinet mer än mig och därför tänker jag vänta.

När det är min tur, om sjukdomen fortfarande finns, eller om det är någon annan då.. då kommer jag ta vaccinet. Jag är inte rädd för sprutor, lite qvicksilver eller biverkningar, men jag ser det ur ett större perspektiv än enbart mitt eget.

Det tycker inte jag är så överdrivet själviskt. Hur som helst, hoppas vi alla håller oss friska, med eller utan vaccin. Kramar!
2009-11-11 13:52:05
Postat av: noscarlett
noscarlett Anna: Nae det var ju det jag skrev, att jag precis som du, väntar på min tur och låter andra gå före ;)
2009-11-11 14:09:55
Postat av: anna
anna Pillan.. "Min kompis pluggar till läkare och bland de 90 elever, är det heller ingen som ska ta det."

Vilken termin och vilken skola går din kompis på? Antagligen går hon/han en preklinisk termin och då inte på någon skola, som tex. uppsala, där man kommer ut på vårdcentraler/sjukhus redan under de prekliniska terminerna.

Om man som läkarstudent inte är ute bland patienter, så är det ju ingen skillnad mot vilken studerande som helst, alla har en egen vilja. Däremot så tycker jag man borde ta då det ofta är stora klasser och man träffar många personer varje vecka.
2009-11-11 14:19:32
Postat av: Carro
Carro Vi "vanliga" behöver inte alls ta två doser av vaccinet. Det är bara de som har ett nedsatt immunförsvar (t.ex. om man går på cellgiftsbehandlingar) som behöver ta två doser. Detta för att hjälpa kroppen att stå emot. För oss räcker det utmärkt med en dos. Så det så ;)
2009-11-11 14:21:04
Postat av: Amanda
Amanda I Schweiz stoppar man vaccineringen mot svininfluensan till gravida, barn under 18 år och vuxna över 60 år för man anser att testerna inte är tillförlitliga.

I Tyskland köpte regeringen ett vaccin till sig och alla soldater medans deras befolkning fick samma vaccin som vi i sverige.

Tycker också att det är konstigt att vaccin tillverkaren har lyckats friskriva sig mot framtida biverkningar.

Visst du får i dig kvicksilver genom att äta fisk men det går igenom kroppens reningsorgan, vaccinet går direkt ut i blodomloppet.

Usa är det land som vaccinerar emot flest sjukdomar de är också det land med flest autistiska barn, flera barn har blivit autistiska vid 3-4 års ålder efter vaccinationer.

Alla har vi rätt till våra åsikter jag våndas dag och natt för hur jag ska göra men törs inte utsätta mina barn för vaccinet som faktiskt har visat ge nervskador i hjärnan på djur.
jag får helt enkelt lita på att om dom blir sjuka så ställer den Svenska sjukvården upp.

Vet dessutom 2 barn som blivit inlagda efter vaccineringen för att de blev så sjuka.

Får ditt barn hjärnskador efter vaccinet tycker du då att man ska betala sjukvården själv?

Vill också påminna er om neurosedyn skandalen på 60-talet som påminner mycket om hur all info om vaccinet hanteras.
Under åren 1959 till 1963 föddes i Sverige 154 barn med fosterskador som en följd av neurosedyn. Staten genom Medicinalstyrelsen godkände läkemedlet utan att det testats i Sverige. Fosterskadorna blev omfattande, korta armar och ben, hjärtfel, dövhet och blindhet i kombination med andra skador. Ett stort antal barn dog redan vid födelsen
2009-11-11 14:28:37
Postat av: Blivande mamma
Blivande mamma Jag är gravid och vågar inte vaccinera mig för att jag inte vill riskera att något händer med den lill* i magen, men hade jag inte varit gravid hade jag inte tvekat.

En fråga, hade du som gravid vaccinerat dig?
2009-11-11 14:30:19
Postat av: Camilla Andersson
Camilla Andersson Det var kul att läsa allas kommentarer. Själv är jag fortfarande kluven på om jag ska ta eller inte. Man vet inte riktigt vem man ska lyssna på. När det var debatt om detta var det en läkare som uppmanade att man inte skulle ta. Alltså, vad ska man tro då? Sen har jag också hört att man faktiskt kan bära på viruset när man är vaccienrad och kan ändå smitta andra, så.
2009-11-11 14:35:34
Postat av: Camilla Andersson
Camilla Andersson (det var jag som skrev den förra)
2009-11-11 14:36:16
Postat av: noscarlett
noscarlett Blivande mamma: Jag vet faktiskt inte MEN hade alla andra som kan vaccinerat sig så hade du som gravid inte behövt gå och oroa dig, inte lika mycket i alla fall.
2009-11-11 14:36:17
Postat av: noscarlett
noscarlett Camilla Andersson: Det är riktigt jävligt att läkare och andra förståsigpåare inte kan komma med ETT konkret enkelt svar men jag själv skulle gärna vilja ha min spruta ändå.
2009-11-11 14:40:10
Postat av: Camilla Andersson
Camilla Andersson Ja men precis! Man blir ju inte precis mindre orolig när läkare inte tycker man ska ta sprutan.. Speciellt för mig som inte vet om jag ska ta den eller inte! Men det som gör mig mest orolig är att det är så nytt, det är ju inte precis som stelkrampssprutan, den ha rju funnits ett tag.. Jag är rädd att det här är för lite testat.

Men det är svårt vem man ska lita på. Vilken information man ska gå på liksom.
2009-11-11 14:43:00
Postat av: Amanda
Amanda Tyvärr så är väl det här en sån situation där det kommer finnas både föräldrar som valde rätt och som valde fel.
Jag tror att det kommer att dö barn både av vaccinet och av svininfluensan än hur man gör så går det inte att veta om man går vinnande ur den här pandemin
2009-11-11 14:44:04
Postat av: noscarlett
noscarlett Amanda: Mmm och det är också hel för jävligt. Usch!

Camilla: Man kan nog läsa ihjäl sig om alla för- och nackdelar, faror och gud vet allt...
2009-11-11 14:46:57
Postat av: Charlotte
Charlotte Jag håller helt med! Om alla som kunde hade vaccinerat sig så hade färre blivit sjuka i slutändan. Det är ändå ett vaccin vi pratar om. Allt ska bli så hysteriskt förstorat i media. Förstår inte hur vuxna människor kan bli så rädda av det som skrivs att dom allvarligt väljer att hellre chansa och se om dom blir sjuka eller ej?

Jag är själv gravid och som gravid så kan jag förstå att vissa väljer att inte ta vaccinet, eftersom det saknas studier på just gravida och vaccinets risker för fostret. Själv har jag valt att ta det för jag tror sjukdomen är värre än vaccinet. Känns som om man inte har så mycket val nu då risken att få smittan är så pass stor just pga att inte alla som kan tar vaccinet.

Om man som frisk vuxen väljer att inte ta det så kan det betyda att någon dör pga det valet. Är det rätt? Det är egoistiskt anser jag. Sen riskerar man ju faktiskt att få smittan och bli allvarligt sjuk även om man är frisk, vilket borde vara ytterligare en orsak att ta vaccinet - för ens egen skull.
2009-11-11 14:53:12
Postat av: Blivande mamma
Blivande mamma Så sant, så tänker jag också!:) Jag hoppas att alla som kan tar och vaccinerar sig, för nu är det inte mig själv jag tänker på utan bebisen i magen för jag vet inte vad jag hade gjort om någonting hände, hamnat på psyket eller något.
2009-11-11 15:09:51
Postat av: jeviza
jeviza Jag läste någonstans att det här vaccinet är väldigt likt de vanliga influensavaccinerna med undantag för just "svininfluense" stammarna. Varför läkemedelsbolagen är friskrivna alla framtida biverkningar är väl ganska klart? Dom har inte hunnit testa produkterna pga det akuta behovet. Jag är i en riskgrupp med mina lungor och har vaccinerat mig. Visst dör de folk i andra influensor MEN det är gamla och svaga människor, här dör friska unga med bra imunförsvar..
2009-11-11 15:13:22
Postat av: hur kan det vara?
hur kan det vara? hur kan det vara egoistiskt att inte vaccinera sig?. Jag menar de som inte gör det kan ju inte direkt smitta ner de som tänker vaccinera sig! Det är upp till en själv hur man vill göra tycker jag.
2009-11-11 15:37:53
Postat av: Jenny
Jenny Jättebra kommentar! Kvicksilver o lite feber hit o dit. Att ta sprutan handlar om solidaritet och inget annat!
URL: \\\\\\
2009-11-11 15:39:08
Postat av: Camilla
Camilla Jag velar fram och tillbaka hela tiden. Vad jag har förstått så får ju inte vi "vanliga" vaccinera oss i dagsläget, "experter/läkare" har gått ut och sagt att influensans kulmen kommer att ske i mittet/slutet på december och vad jag förstått så tar det cirka 3 veckor efter vaccineringen innan man har ett fullt skydd mot influensan. Så om man tar den (beroende på när vi nu får ta den) så är det inte ens säkert att vi hunnit få ett fullt skydd innan influensan nått sin kulmen. Det är ju riktigt tragiskt.
2009-11-11 15:55:26
Postat av: anonym
anonym Läkare och forskare har ju tydligt gått ut med att det kommer vara färre som dör av svininfluensan än vanliga influensan, det enda som är skillnaden är att denna smittar mer och fler riskerar att bli sjuka - vilket inte är något att vara rädd för. Fattar inte att en del av svenska folket kan svälja medias skräck propaganda med hull och hår.
2009-11-11 16:05:48
Postat av: Nea
Nea Hej :) Igår tog jag sprutan, och jag ångrar det verkligen inte. Fast nu har jag ont i hela kroppen och feber men det går ju bort om någon dag ;)
Kram
2009-11-11 16:26:41
Postat av: misswhy
misswhy Det är väl ändå upp till var och en om man vill vaccinera sig eller inte. Vissa är mer rädda för biverkningarna än för själva influensan, då biverkningarna inte är helt fastställda än. Det finns ju människor vars liv har förstörts av vaccinet, så därför borde man accepteras att tänka på en och två gånger till innan man låter sig bli stucken.
2009-11-11 16:27:33
Postat av: Elin
Elin Egoistiskt? Njaa.. Jag väljer att inte ta vaccinet då jag anser att de inte är tillräckligt testat än och då inte vill riskera att få följd-sjukdomar.

Tycker att de är ett ganska dåligt ordval att påstå att dem är själviska. Svininfluensan är inte värre än en vanlig influensa och stannar man hemma när man är sjuk så är det upp till var och en om man vill spruta in något otestat i kroppen.

Väljer själv att inte kalla oss egoister, snarare pålästa ;)
2009-11-11 16:34:28
Postat av: Sara
Sara Jag och min sambo väljer att inte vaccinera varken oss själva eller våra 2 barn. (5 och 4 år) Sen vad alla andra tycker och tänker om det är deras problem. Lika lite som jag skulle kunna förlåta mig själv om barnen skulle dö i svininfluensa pga utebliven vaccination, lika lite skulle jag kunna förlåta mig själv om dom i framtiden drabbades av biverkningar som är kopplade till vaccinet och dom kanske får men för livet av.
Tror inte alls på att människan ska försöka ta allt i egna händer och "leka" gud, allt kommer ändå bara att bli värre.
Så lika irriterad som du blir på dom som tänker som jag, lika irriterad blir jag på dom som resonerar som du.
Det är MIN åsikt och härmed var bloggen inte lika intressant längre.
2009-11-11 16:40:55
Postat av: tittie
tittie har följt din blogg ett bra tag nu och för första gången blev jag nog besviken. jag tänker inte vaccinera mig, men absolut inte för att jag är nonchalant eller egoistisk!

är gravid och tycker att vaccinet har lika många fördelar som nackdelar. I många länder väljer man att inte vaccinera gravida pga riskerna. medans vi i sverige inte vet riktigt vad vi håller på med

vi tog fram ett vaccin väldigt snabbt som vi vet väldigt lite om. ena dagen ska barn inte vaccineras medans dem nästa dag ska. vi vet inte om det behövs en eller två sprutor eller om vaccinet ens ger ett bra skydd. som gravid ska du avstå från all insjöfisk, pga kvicksilverhalten. vaccinet innehåller mer kvicksilver än fisk gör och ändå rekommenderas vi att ta den?

allt handlar om att tjäna pengar på att skrämma upp folk. både läkemedelsverket och media tjänar massor på detta

inte går ni väl alla och vaccinerar er mot vanlig influensa? och vet ni ens hur många som dör av den?

så jag tycker det är upp till var och en. alla får ha en åsikt men man ska inte kränka andra för det. det handlar inte om att man inte vill vaccinera sig för att smitta så många barn som möjligt...
2009-11-11 16:49:15
Postat av: sophie
sophie Jag tror ändå, och hoppas, att de som inte är i riskgrupper har ett immunförsvar som ska klara att kämpa emot om de skulle bli smittade.
Folk dör i influensa varenda år, och då är det oftast inte av influensan i sig utan av de komplikationer som kan tillstöta, som ex lunginflammation, hjärtinfarkt.

Jag förstår hur du menar, jag kommer dock inte att vaccinera mig. Hoppas att mi immunförsvar grejar det, det har det gjort förr.
2009-11-11 16:51:57
Postat av: Nathalie
Nathalie Jag håller helt med! många i skolan vill inte vaxinera sid för " alla andra gör ju det" men så kan man ju inte tänka. Blir man smittad så smittar man ju folk runt om kring sig och även om man själv kanske inte blir så sjuk så kan ju andra blir det.
2009-11-11 16:59:25
Postat av: Maria
Maria Men hur går det egentligen att veta att många säger nej till att vaccinera sig? Jag har inte hört om en enda person som tackat nej när de väl har blivit erbjudna vaccin. Som det ser ut nu finns det ju ingen möjlighet att bli vaccinerad förrän i december om man inte är i riskgrupperna eller är under 18 år. Jag talar bara för Stockholm nu men det ser väl likadant ut runt om i landet antar jag.
Vad jag menar är att det just nu är mer eller mindre är omöjligt att få vaccin som "vanlig", vilket gör större delen av svenska folket till nonchalanta eller egoistiska. Jag förstår att det inte var så du menade, jag vill bara påpeka vilken hopplös situation det är. Frid.
2009-11-11 17:21:33
Postat av: noscarlett
noscarlett hur kan det vara?: För att dom som INTE KAN/FÅR vaccinera sig riskerar att bli sjuka.
2009-11-11 17:44:46
Postat av: noscarlett
noscarlett Sara: Hahaha ja okej och därmed är du som läsare inte lika intressant längre. Förlåt men är du sju år?
2009-11-11 17:46:33
Postat av: noscarlett
noscarlett tittie: Om du kikar bland mina kommentarer så ser du att jag påpekar ett par gånger att det är för dom som inte kan ta vaccinet som alla andra borde ta sitt ansvar inför (gravida, riskgrupperna, små barn mf) Jag FÖRSTÅR att du som gravid inte vill vaccinera dig men då borde du ju kanske också tycka att de som kan göra det också ska göra det, för din skull.
2009-11-11 17:48:47
Postat av: Cecilia
Cecilia Nej ok du säger ju inte att din åsikt är rätt, men däreomt kallar du folk av motsatt åsikt för egoistiska och nonchalanta... Med alla argument som radats upp här av olika personer angående varför de känner sig osäkra på att ta sprutan fattar jag inte hur man kan kalla folk för det. Det känns ju inte speciellt sakligt vissa av dina svar på kommentarer heller, men kanske du vaknat på fel sida idag... ;)
Vad tycker du t ex om Amandas (14:28) argument? Tycker du ändå folk är nonchalanta när det är sånt man oroar sig för?
2009-11-11 18:04:43
Postat av: noscarlett
noscarlett Cecilia: Har inte sett den faktan och tillhörande bakgrund någonstans så det är lite svårt att yttra mig kring det. Men så här är det ju alltid. Det finns dom som vet, dom som vet och dom som vet.
2009-11-11 18:17:07
Postat av: SOFIE
SOFIE ^ Va? Come on you!
Förstår att detta förmodligen är ett ämne du känner starkt för men - fortfarande!
Man bör få ha rätten till sig egna åsikt och vad man väljer att spruta in i sin kropp och det utan att behöva bli kallad egoist och i detta fallet utan att "avsäga sig all gratis sjukvård"

Blir super frustrerad över denna diskutionen. Det är så jävla Sverige-aktigt över det att det är fan stört. Sköt dig själv och skit i andra känner jag nästan ..
2009-11-11 18:18:41
Postat av: Cecilia
Cecilia Poängen var ju just att eftersom ingen verkligen VET, inte heller du, är det ju onödigt att kalla folk för egoistiska och nonchalanta och bli irriterad, oavsett om de är för eller emot.
2009-11-11 18:28:30
Postat av: Elin
Elin Inlägget gjorde mig inte så irriterad, blev bara lite fundersam. Men sedan när jag läser dina svar på kommentarer motbevisade du den uppfattningen jag haft av dig i flera år. Trodde du var en skön tjej. Nu verkar det vara du som är egoistisk, noncharlant och dryg.

2009-11-11 18:30:54
Postat av: Fanny
Fanny Håller med till fullo. Saken jag inte fattar är alla dessa människor som säger sig avstå vaccinet för att influensan blivit uppblåst, att det är en på "miljonen" som faktiskt dör av det, att det inte är värre än en vanlig influensa osv. Visst, så är det säkert, en fullt frisk människa får förmodligen inte mer än just vanliga influensasymptom av den. MEN hur kommer det sig då att dessa människor däremot uppenbarligen tror att de ÄR den på "miljonen" som som får allvarliga men av vaccinet och därför hellre avstår det? Jag tror vaccinet och dess biverkningar blivit minst lika uppblåsta som influensan! Tycker bara det är att ta sprutan och skydda sig själv och andra. Om man har möjlighet, såklart!
2009-11-11 18:36:36
Postat av: Josse
Josse Tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill vaccinera sig, nu har jag iofs drabbats av grisen och självklart håller jag mig inomhus men att man ska behöva känna sig tvingad att ta en spruta som man inte har en aning om hur man kommer att reagera på och om det ger några bieffekter längre tycker jag är så himla dumt. Är man så rädd för att bli smittad så får man väl hålla sig inomhus.

Förresten så kan man fortfarande smitta andra även om man själv har vaccinerat men det kanske du inte visste något om?

Sedan tycker jag att det säger en hel del om hur säkert vaccinet egentligen är när ett flertal länder vägrar ta emot det och att även läkare vägrar ta det.

Angående kvicksilver så är det inte samma sorts kvicksilver som finns i fisk så det argumentet om att vi ändå får i oss det via mat kan man ju bara lägga ner på en gång.

Alla får göra som de själva tycker känns bäst men att försöka skuldbelägga dem som har sina skäl till att inte vilja vaccinera sig tycker jag är oerhört fel!
2009-11-11 19:41:55
Postat av: Josse
Josse Förresten så kan tiomersal ge (den kvicksilverförening som finns i vaccinet) skador på barn och foster vilket också kan ge en förklaring till varför så många läkare och liknande i andra länder avråder folk från att ge vaccinet till sina barn som däremot i Sverige prioriteras som en riskgrupp.
2009-11-11 19:44:47
Postat av: Josse
Josse Sedan håller bara vaccinet i sig i några månader och då behöver man vaccinera sig igen, det blir ju en del kvicksilver man får i sig till slut och man får ju inte heller i sig det oralt och därmed vet man inte hur farligt det kan vara.

Sedan har jag en vän vars syster har vaccinerat sig som nu har drabbats av en förlamning i halva ansiktet och hennes läkare meddelade att hon SANNOLIKT skulle bli normal igen. Sannolikt låter ju fint men känns ju ändå som att det finns en viss tvekan i det uttalandet.

Ett tips är ju att du slutar upp med att läsa aftonbladets artiklar angående svininfluensan, den är inte farligare än en vanlig säsongsinfluensa och brukar du vaccinera dig mot den för att inte smitta någon äldre som sedan kan dö utav den? Annars är ju du minst lika egoistisk och nonchalant som vi andra enligt mig.. fast de äldre är kanske inte lika mycket värda..?
2009-11-11 20:17:46
Postat av: jessica
jessica Har du vaccinerat dig mot den vanliga influensan tidigare år? I think not. 2000-3000 dör/år av den.. Sluta vara så jävla pretto och arrogant mot dina läsare.
2009-11-11 21:00:52
Postat av: Sandra/makeupmyday
Sandra/makeupmyday Sophie: Den mängden kvicksilver som finns i vaccinet är inte större än vad du får i dig i mat och grönsakerna du äter på 2-3 dagar. Jag tror du får i dig mer skit i all skräpmat och färdigmat som finns. Dessutom går vaccinet inte in i fostret, utan i din muskel. Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag avstod vaccinet och något skulle hända min bebis om jag blev smittad!
2009-11-11 21:07:45
Dorothea - Tvillingmamma & Gra Haha, jag hamnade här av en slump. Och detta var ju hur underhållande som helst. Har läst alla kommentarer och dragit på smilbanden några gånger ;)
Vilken uppståndelse. Vilket härj.

Haha. Jaja, jag är iaf vaccinerad och jag går inte baklänges som tydligen "ska vara" en av alla biverkningar som finns. Klarade mig bra. Fick ont i armen i 1 dag samt lite feber samma kväll. Thats it.
Jag och min sambo valde att göra detta speciellt då för att jag är i en av riskgrupperna + för att skydda våra två 11 månaders barn.
Tyvärr kan dem ju bli smittade någon annanstans också MEN då har vi iaf inte dragit hem det.

Gillar din blogg för övrigt, hit tittar jag nog igen =)
Ha en toppenkväll nu!
2009-11-11 22:13:22
Postat av: noscarlett
noscarlett jessica: Hahaha är du på riktigt eller? Nu är vi där igen. Jag har väl för helvete inga skyldigheter att vara på ett visst sätt mot mina läsare, jag är fan inte drottningen. Men arrogant? Den enda som är arrogant här är faktiskt du för annars har allt här inne varit på en väldigt civiliserad nivå.
2009-11-11 22:29:38
Postat av: Isabelle
Isabelle Den har vi de som röker, de som dricker, de som kör bil och de som inte använder lågenergilampor. De som inte komposterar och de som slänger batterier i vanliga soporna. De som inte tvättar händerna efter toalettbesök och de som konsumerar alldeles för mycket kläder, sydda av människor som arbetar under fruktansvärda förhållanden. Till exempel. Men såklart är det de som inte vill få i sig ännu en främmande substans i kroppen som är egoistiska, inte de som inte kan acceptera människans fria vilja eller att alla inte vill samma sak som just dom.
2009-11-11 22:30:29
Postat av: du är bäst!
du är bäst! Lite kul att du som är för vaccinet blir halshuggen för det blev även Izza och Egoina som inte tänker vaccinera sig.
2009-11-11 22:40:52
Postat av: noscarlett
noscarlett Isabelle: Lite Hitler-varning på mig va? Kanske. Men jag skulle fan inte kunna leva med mig själv om jag smittade DIN bebis. Nu ska jag sluta tjata här inne för det kvittar hur många gånger jag skriver det, men alla (friska vuxna) har ett ansvar, TA DET! Och jag står för att jag tycker de som helt enkelt skiter i det är ego och nonchiga "Blir jag sjuk så blir jag sjuk"-snacket är för jävla illa enligt mig.







Time will tell. Over and out.
2009-11-11 22:46:23
Postat av: M.
M. Tänker inte heller ta det, så var det med det! :)
2009-11-11 23:30:18
Postat av: Josse
Josse Haha såg att du inte svarat på om du brukar vaccinera dig mot den vanliga influensan så jag tar det som ett nej. Hör av dig när du gjort det istället så kan du få gnälla hur mycket du vill på oss andra.
2009-11-11 23:49:14
Postat av: noscarlett
noscarlett Josse: Det svarar jag gärna på. Vi får vaccinering på jobbet, så svar ja. And now what?
2009-11-12 00:00:43
Postat av: jenny
jenny "Vidare utgår jag ifrån att de avsäger sig all gratis sjukvård och betalar den själva om de sen blir sjuka."

Vi vänder på det, om du skulle få biverkningar av vaccinet som kräver sjukvård, skulle du själv avsäga dig den då?
2009-11-12 00:10:52
Postat av: arg tjej
arg tjej alltså. det är upp till var och en om man ska ta vaccinet eller inte. jag har själv fått svininfluensan nu och har inte hunnit blivit erbjuden vaccin innan. jag tror att du måste inse att alla får tycka vad de vill och om svininfluensan var såååååå farlig skulle det nog vara ett måste att ta vaccinet.
2009-11-12 08:49:36
Postat av: noscarlett
noscarlett jenny: Förstå att jag dragit det till sin yttersta spets, för dom som helt enkelt skiter i om dom blir sjuka.
2009-11-12 09:35:45
Postat av: ♥ Din E
♥ Din E Skriv upp mig på listan som Redan Vaccinerad!
2009-11-12 11:08:31
Postat av: emlie
emlie vill bara inflika, efter snack om vaccinering mot den vanliga säsongsinfluensan. att vaccinera sig mot den år efter år, om man inte tillhör riskgrupperna dvs gamla och immunnedsatta människor, är verkligen inte bra. vi måste bygga upp vårt egna immunförsvar så att vi i framtiden, om det kommer en influensa med betydligt större dödlighet än H1N1, har ett försvar att stå emot. däremot säger jag inget om den pågående influensapandemin, men det är för att den just är en pandemi!
2009-11-12 12:02:56
Postat av: justdidit
justdidit Man måste inte ha sjukvård för att man får svininfluensan:). Det är en vanlig influensavariant som vi blir hysteriska över. Problemet med den är att den eventuellt kommer påverka samhällsfunktionerna, och dessutom sänka BNP drastiskt.

Jag tycker att alla ska göra som de vill, är väl inget att bli hysterisk över.

Du är söt i mössa!
2009-11-12 12:37:07
Postat av: Johanna
Johanna Haha, jag håller med dig! Jag har dock redan tagit vaccinet.Jag bor i sthlm och här har det varit strul med vaccinationerna, "vem ska få det" osv. Jag tog vaccinationen när de gått ut med att de som inte var i riskgruppen fick ta det. Efter att jag tagit det tar de tillbaks sitt uttalande eftersom vaccinet då inte räcker till och då är det bara riskgruppen som får vaccinera sig.

Jag är alltså vaccinerad och har varit det en vecka nu. Den biverkningen jag fick av vaccinet vad som träningsvärk i armen några dagar (är det den alla kallar för "smärta"? Träningsvärk är inte smärta för mig, men jag kanske har väldigt hög smärtgräns?) och så var jag lite seg och så (men jag var förkyld även innan, så jag vet inte vad som hör vart).

Om jag sedan får framtida biverkningar får jag väl ta det då och kanske ångra mig en aning. Men jag kommer fortfarande aldrig att veta om jag skulle fått svinis och blivit riktigt sjuk om jag inte tagit vaccinet...

Jag tog vaccinet för att inte jag skulle bli sjuk. Jag och min familj tog även vaccinet för att min pappa är i riskgruppen och inte kan ta sig till en vårdcentral. Jag tog även vaccinet för att delta i att stoppa en epidimi (/epedimi?). Jag kanske är självisk då också, vad vet jag. Man har rätt till att göra ett eget val.
2009-11-12 12:39:18
Postat av: Ida
Ida Ja, eftersom det verkar väldigt populärt att yttra sig om hur sina kompisar/släktingar/whatever håller på att UTBILDA sig till läkare (inget illa mot dig, noscarlett), så kan väl jag då säga att min far är och har varit läkare i kanske 20 år nu, vilket betyder att han har liiite mer erfarenhet än någon vars klass på 90 elever inte hade vaccinerat sig för att det var så mycket kvicksilver osv.. Han har själv tagit vaccinet och rekommenderar också att göra det. Jag har också tagit det, då jag har APU på VC där han jobbar. Det enda som hände var att jag fick lite frossa,illamående och ont i armen - MEN vad fasen är det jämfört med en sjuhelsikes influensa? Jag blir så irriterad när jag läser så mycket idiotiska skäl till att inte vaccinera sig! Tänk bara på allt annat man stoppar i sig under liv? Många av de konstgjorda ämnena i tex. kryddan Aromat kan du bli steril av och mycket mer! Men sånt kan folk stoppa i sig utan problem. Rökning är ju också helt okej för folk och där finns det ju med säkerhet vetenskapliga bevis för att du har en större chans att dö om du inte slutar i tid. Så för fan, ta ert ansvar och var inte så jädrans egoistiska! Håller helt med dig, noscarlett.
2009-11-12 12:55:54
Postat av: Ida
Ida Hm, just det. Jag glömde också säga att det som stod i tidningen om en äldre kvinna som hade blivit sjuk TROTS att hon hade blivit vaccinerad, om man LÄSTE inuti tidningen kunde man också se att hon det bara var 2-3 dagar innan hon hade vaccinerat sig och givetvis hade ju inte vaccinet börjat verka än! Men självklart går ju alla omkring och säger då att vaccinet inte hjälper.. Åh, så tröttsamt!
2009-11-12 13:02:16
Postat av: Viveca
Viveca Jag är visserligen sent på tråden här; men en intressant reflektion: så fort folk ska åka utomlands till Thailand, Afrika, Egypten osv osv sprutar de in vaccin i kroppen för att inte bli sjuka. Varför oh varför blir det en sådan hysterisk diskussion om detta? / från en som är kallad på måndag och självklart kommer att gå och få sprutan.
2009-11-12 14:58:25
Postat av: jenny
jenny Förstår det, ville bara visa att det går att komma minst lika långt med argument för att inte vaccinera sig.
2009-11-12 15:10:37
Postat av: Johanna
Johanna mäh, har du inte sett videon på tjejen som inte kan gå? i'm not doing it!
2009-11-12 15:39:57
Postat av: rikauteliggare
rikauteliggare Jag är lite sen här men vill bara påpeka, eftersom du inte verkar medveten om detta att man smittar även om man har vaccinerat sig. Man kan däremot inte bli sjuk, detta är iaf vad jag har hört. (Tänkte på din kommentar till sophie om att smitta någon bebis) sedan tillhör inte lilla elle riskgruppen, det är 15 till 25 någonting, men det vet du säkert redan. Annars så håller jag med dig, jag ska utan tvekan vaccinera mig. kram
2009-11-12 20:08:46
Postat av: Emma
Emma du är medveten om att sjukvård inte är gratis va? hört talas om skatt kanske?
2009-11-12 22:52:19
Postat av: eine
eine Jag är hemskt mer gärna egoistisk än att jag sprutar in skit i min kropp som inte ens är nödvändigt för min överlevnad. Jag föredrar i övrigt vaccin som har framställts under en längre tid än en kafferast och testats på något mer än cirka tre möss. Hade det framställts under andra omständigheter hade mina åsikter varit helt annorlunda.

Grattis för att du, som så många andra, dragits med av den oändliga masshysterin och tror att vaccinhelvetet är nödvändigt för hela jävla mänsklighetens överlevnad.

Sicken otur då, att vi fortfarande faktiskt får VÄLJA om vi vill ta dessa sprutor eller inte. Synd, eller hur? Ja vi blir nog anledningen till världens undergång, vi icke-troende djävulsdyrkare som föraktar allt vad vetenskap heter.
2009-11-13 02:18:45
Postat av: skrattretande inlägg
skrattretande inlägg så vadå, de som blir sjuka av vaccinet- vad händer med dom då? eftersom dom valde att spruta in Adjuvanten Squalene/hajleverolja och etylkvicksilver så är risken större att fler stackare komr få men för livet än de som dör i swine flu.

du har inte läst på din läxa tillräckligt. solidaritet tjaffs in my ass. du smittar ju fortf ffs! härligt att se folk som inte har mer vett bakom pannbenet, som inte kan ta beslut grundat på mer än bara idiotisk solidaritet snack.

vacin elr ej, läs på gott folk så tar du d beslut som känns rätt enligt dig.

min åsikt - helt sjukt bara att folk frivilligt för in ämne i sin kropp och deras småbarn o foster som är vetenskapligt bevisat att de är skadliga. jag avvaktar tills vi får hit vaccinet som ej innehåller de skadliga, som sverige hade möjlighet att få hit men som dom snällt tackade nej till. så korkat.
2009-11-13 08:26:23
Postat av: Petra
Petra Så har jag aldrig sett på saken, men det är ju en rätt logisk tanke.
Själv vaccinerade jag mig igår.
2009-11-13 10:47:35
Postat av: cloudberry1st
cloudberry1st Varför ska man spruta in ett otestat vaccin som kan ge allvarliga biverkningar längre fram när man kan överleva influensan med ett stärkt immunförsvar? Skulle aldrig utsätta mig eller mina ungar för ett sådant osäkert val. Jag blir irri på de som inte inser att vaccineringen är en ekonomiskt fråga och inte en individmedkännande.
2009-11-13 17:59:54
Postat av: Ja jisses
Ja jisses till: skrattretande inlägg
"så vadå, de som blir sjuka av vaccinet- vad händer med dom då? eftersom dom valde att spruta in Adjuvanten Squalene/hajleverolja och etylkvicksilver så är risken större att fler stackare komr få men för livet än de som dör i swine flu.

du har inte läst på din läxa tillräckligt. solidaritet tjaffs in my ass. du smittar ju fortf ffs! härligt att se folk som inte har mer vett bakom pannbenet, som inte kan ta beslut grundat på mer än bara idiotisk solidaritet snack.

vacin elr ej, läs på gott folk så tar du d beslut som känns rätt enligt dig.

min åsikt - helt sjukt bara att folk frivilligt för in ämne i sin kropp och deras småbarn o foster som är vetenskapligt bevisat att de är skadliga. jag avvaktar tills vi får hit vaccinet som ej innehåller de skadliga, som sverige hade möjlighet att få hit men som dom snällt tackade nej till. så korkat."
---------
Va bra att du är så påläst :) eller inte. Läs på lakemedelsverket.se, smittskyddsinstitutet och andra källor. Fostret kommer inte i kontakt med vaccinet. Det får en del antikroppar genom mig däremot. Jag är själv gravid och har vaccinerat mig.
Ämnen som är farliga? vad tänker du på då? det är ju i vilken mängd det handlar om. Du äter inte mat? dricker inte alkohol? wow duktigt :D du får nämligen i dig mer kvicksilver genom detta på ungefär en vecka.. och då har man ändå räknat med att kvicksilvret i vaccinet i värsta fall är 2 ggr giftigare! säger väl en hel del. Dessutom så innehåller detta vaccin ovanligt lite kvicksilver till skillnad mot andra vaccin.. bla de vissa fick som barn. Men det är ingen som ifrågasätter detta :)

Klart du "kan" smitta om du är vaccinerad, men risken är myyycket mycket mindre. Du smittar ju främst via nysningar och hosta.. och är du vaccinerad blir du med största sannolikhet inte sjuk i influensan och då smittar du inte på detta sätt. Däremot kan du ju bära det på kläderna osv men det är inte lika lätt att bli sjuk så... ja om du är lite slarvig med hygienen så kanske.

Tvärtom än vad du säger så är risken högre att drabbas av komplikationer av influensan än komplikationer av vaccinet... det är lite därför man vaccinerar. annars skulle poängen med massvaccination vara gaanska meningslös, eller hur?
2009-11-14 12:13:05
Postat av: aoliviaa
aoliviaa håller med! de som inte tar det ( som kan göra det, inte är allrgiska eller något linande) är som sagt egoistiska, blir de sjuka så kan de ju sin tur sedan smitta folk som kanske gärna tagit vaccinet men inte kunnat pg. av ellrgi eller så. för mig är det en självklarhet att ta vaccinet, jag har funderat men kom fram till att de var bäst både för mig och alla andra! :)
p.s jätte fin blogg! ^^
2009-11-14 15:18:43
Postat av: Anya
Anya Det är väl för fan upp till varje människa vilka läkemedel man stoppar i sig. Att sitta och kalla folk som inte delar din åsikt för egoistiska och nonchalanta är korkat.
2009-11-14 18:58:50
Postat av: Lee
Lee Ja, den här frågan är verkligen en het potatis!
Vi lever ju i ett samhälle där alla ska ha rätt att tänka och tycka och i de flesta fall göra precis som de vill. Så också i den här frågan.
Måste säga att jag tycker det är lite konstigt hur folk hetsat upp sig så otroligt över detta vaccin. Folk super, folk röker, folk tatuerar sig och piercar sig och tar droger, men lite vaccin...
Så alla ni som väljer att inte ta vaccinet, var glada för att ni kan välja! Jag hade inget val. Jag tillhör en riskgrupp och riskerar att dö om jag får svinet i mig. För ett år sedan fick jag en "vanlig" flunsa och höll på att stryka med. Jag har varit så stressad att det pirrat i armhålorna för att jag skulle få mitt svinvaccin för sent, att jag skulle stöta på nån med svininfluensan på bussen eller på ica, att jag skulle bli smittad innan jag vaccinerats. Och jag vet många med mig som känner likadant, för att inte tala om alla som inte får vaccinera sig pga allergier.
Ju fler som vaccinerar sig, desto mindre risk att smitta och sprida svinet!

No Scarlett: tack för att du ser så nyktert på detta och är så oegoistisk! I och med detta inlägg blev din blogg åh så mycket intressantare ;)
2009-11-15 21:17:44
Postat av: Emelie
Emelie Tur att jag lever i ett fritt land där jag får välja om jag vill spruta in lite skitvaccin i min arm :)
2009-11-19 17:23:27


En gratis blogg från Devote.se. Starta en blogg du också.  http://noscarlett.devote.se